top of page

Kun je geluk echt aanleren?


Dat is eigenlijk best een goede vraag! Want wat nou als je geluk WEL kunt aanleren? Als dit zo eenvoudig was, zouden we allemaal gelukkig zijn niet? Na wat blogs te hebben geschreven, slapeloze nachten, kwam ik tot de conclusie dat geluk een ‘state of mind’ is. Dat is niks nieuws, want dat had ik een andere blog al geschreven(zie je?! Zo gek ben ik toch helemaal niet?). Ik haal veel inspiratie van YouTube. Hier kwam ik Mo Gawdat tegen. Mo had het over het trainen van geluk. Dit net als in de sportschool(klonk in mijn oren een beetje vreemd, maarja wie ben ik?). Toch zei Mo iets wat mij intrigeerde. Hij zei ‘geluk is vaak gekoppeld aan een verwachting’(toen ging er een lampje branden boven *PLING*). Als jij een verwachting koppelt aan geluk, voel je je per definitie al ongelukkig(als je verwachting niet uitkomt natuurlijk, want als deze wel voldoet voel je je wel gelukkig? Neem ik aan). Maar als je iets per definitie al als geluk ziet('ik ben wakker geworden', 'kan met de auto naar mijn werk', 'ik heb een baan' etc) of je verwachting bijstelt, dan is er geen ongelukkig gevoel meer(best simpel). Maar hoe komt het dan toch dat wij onszelf ongelukkig voelen? Mo Gahwat zijn verklaring hiervoor is dat ongeluk komt uit de hersenen(Het denk centrum van ons lichaam, bij mij is het geen centrum, maar een Shoppingmall. Ik denk heel veel). Mo stelt dat wij gelukkig uit de baarmoeder komen(schijnt zo te zijn, maar klinkt aannemelijk). Als klein kind heb je geen verwachtingen, je verwacht alleen eten en een schone luier(primaire levensbehoeften. En knuffels natuurlijk!). Daarna word je een product van je omgeving. Naast een eigen wil te ontwikkelen leer je hierin ook de eerste verwachtingen van het leven. En raak je als klein kind al eens teleurgesteld. Dit is echter, teleurstelling, geen ongelukkig gevoel. Dit ontwikkelt zich door de jaren heen, doordat je verwachtingen van situaties steeds hoger worden(begint het kwartje bij jullie ook al te vallen?). Wij moeten dan ook met onze hersens alleen twee type gedachten aanmaken volgens Mo, vrolijke en nuttige gedachtes(Dit is eigenlijk het meest zinvolle wat ik sinds tijden heb gehoord). Want met vrolijke gedachten word je blij en nuttige gedachtes zijn feitelijke constateringen. Als je met emotie denkt ga je een interpretatie geven aan een situatie(die afhankelijk van hoe jij je voelt alle kanten op kan gaan). Mark Manson, bekijkt het van een andere invalshoek(is het al een informatie overload? xD). Volgens Mark moeten we voornamelijk omleren gaan met negativiteit. Als je beter om leert gaan met dingen die slecht gaan, kun je het ongelukkige gevoel beter plaatsen(dit om het een plek te geven en weer verder te gaan). Dit is trouwens allemaal heel kort door de bocht gesteld, maar bracht mij wel tot een conclusie! Als je een beetje neemt van beide. Denken in nuttige en vrolijke gedachten in combinatie met het omgaan met tegenslagen maakt eigenlijk de beste manier om gelukkig te zijn(voel me net Oprah nu ik dit zeg). Maar het is wel zo. Dit kun je dan ook zeker jezelf aanleren. Dus kun je wel degelijk geluk aanleren. En vergeet niet ‘not everyone has the same heart as You do’. Dus laat je geluk vooral niet van andere afhangen. Xoxo


Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page