top of page

We werken teveel


Onlangs kwam ik na een week vrij te zijn geweest langs een winkelruit. Ik zag mezelf en dacht ‘Wauw! Wat zie jij er goed uit!’. Was geheel onder de indruk van mezelf(geloof me, dit gebeurd niet vaak). Op dat moment kwam ik tot een conclusie. Eigenlijk worden we door werk leeg gezogen(jaja en heftig ook). Net als een plaag dat je alles erin stopt en dan alleen een beetje geld uit krijgt. Begrijp me niet verkeerd, dat zal A. Niet iedereen hebben en B. Natuurlijk heeft je werk ook leuke kanten. Maar als je bedenkt dat je bijna alle tijd van de week op je werk zit, daarnaast in Ov/auto naar huis gaat om te slapen en weer naar je werk te moeten? Dan ga je je bijna afvragen ‘wat is dit voor moderne slavernij?’. Wil niet zeggen dat mensen die voor zichzelf werken het eenvoudiger hebben(met hun kopzorgen heb ik soms ook te doen, je moet niet alleen in je eigen belang denken, maar van iedereen). Het enige voordeel is dan dat je het met een doel doet, een doel dat meer oplevert dan een loonstrook. Het geeft meer voldoening en je hebt het gevoel dat je aan de top staat van je eigen ontwikkeling(als ik mij daar zo in kan inleven). Maar toen ik ging opletten op de mensen om mij heen(dit klinkt heel creepy stalkerig, ben ik ook xD), toen viel het mij op dat veel mensen met deze blik in hun ogen liepen. Het beangstigde mij een beetje(het leek op een aflevering van de walking dead, maar dan in real life). Mensen ervaren natuurlijk werkdruk en in welk werkveld je ook zit er zijn altijd targets te behalen, volle caseloads, meer meer en meer zorg te leveren. Het is wel gebleken dat er veel meer van ons verwacht wordt in tegenstelling tot 10-15 jaar geleden. Tevens heb ik onlangs een docu gezien(soms ben ik educatief bezig), waarin vast staat dat onze lonen de afgelopen 25 jaar niet gestegen zijn(in vergelijking met de inflatie, dus heb je het gevoel alsof je arm bent? Net als ik? Dan klopt dat :(). Het gaat dan zoals Den Haag het benoemd om de ‘normale Nederlander’(dit slogan stamt nog van ver voor de tijd dat salarissen omhoog gingen, zo zie je maar eigenlijk verandert er niet zoveel). De midden inkomens die altijd moeten schikken, terwijl gebleken is dat mensen op top functies zichzelf alleen maar verrijken(zal ik nu maar stoppen? Voordat deze blog nog meer depri wordt?). Het is helaas de waarheid, maar wat kunnen we doen om onszelf niet helemaal leeg te laten zuigen door het leven? Mijn vader zei ooit ‘het heeft geen zin om te stressen over de dingen die je NIET kunt veranderen’(mijn vader is best een wijs man, hij verbaast mij soms ook). En de kern hiervan is dat je, je wel druk kunt maken om alles, maar dat lost niks op(want als dat wel zo was, was de wereld zeker weten een klein beetje beter geweest #wishfullthinking). Tevens ben ik tot de conclusie gekomen dat het op zijn tijd best fijn is een week vrij te nemen van werk. Het geeft je geest de ruimte om helder te denken en je lichaam de rust die het nodig heeft(voel je je niet al beter?). En als aller aller aller laatste, BLIJF LEUKE DINGEN DOEN. Shake some coconuts, ga afentoe de hort op, al ga je naar het bos, blijf genieten. We live today, Because Nobody promised tommorow. Xoxo


Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page