top of page

My roots


Na allemaal blogs geschreven te hebben vanuit mijn perpectief en een gedeelte ook opvoeding(jaja Mowgli is niet door de wilde dieren opgevoed), kwam ik tot het inzicht dat dit natuurlijk ook ergens vandaan komt. Juist! Mijn roots! Mijn wortels! Mijn ontwikkeling tot volwassen persoon.

Zoals wij(grote mensen) wel weten nu naar al die jaren is dat het leven jou vormt. Sommige karakter eigenschappen bezit je al vanaf jongs af aan en dat zijn dingen die niet snel veranderen(mijn gevoel dat ik niet wil delen bijvoorbeeld of dat ik alles zelf wil doen). Sommige eigenschappen bevinden zich dan ook in jou al vanaf het stamcellen proces. Toch zijn er ook vele vaardigheden die je bij leert in de jaren dat je 'groter' wordt, bijvoorbeeld communiceren. Hoewel dit een leven lange strijd blijft, is communicatie het belangrijkste wat je leert als je groot wordt. Dingen afpakken en slaan gaan helaas niet meer op als je 21+ bent(hoewel dit wel een voldaan gevoel kan geven, zeg nou zelf?!). Dan wordt er verwacht dat je over alles praat. Wat eigenlijk ook best een positieve zijde heeft, dat je jezelf transparant maakt voor mensen om je te begrijpen(want niet iedereen is zo slim, snel of wijs als jij, leken we toch maar meer op elkaar..). Maar wat heeft dit te maken met mijn roots zul je denken.

Om te beginnen gaan we terug naar waar het allemaal begon, mijn wortels. Mijn vader en moeder zijn beide geboren en getogen op Aruba(one happy island). Zij zijn dan ook in de jaren 80 geëmigreerd naar Nederland, niet voor een beter leven, maar voor betere zorg voor mijn broer(die gehandicapt is). Zij wouden eigenlijk geen kinderen meer, maar voordat ze het wisten was mijn moeder preggo en was ik er!(TADA! Beste wat hen overkomen is natuurlijk, hahahaha). Mijn vader zijn vader komt origineel uit Curaçao en zijn moeder is geboren op Aruba, bij mijn moeder is de verdeling hetzelfde, alleen kennen haar diepe wortels hun oorspong in Venezuela. Mijn wortels kennen dan ook een groot vermogen tot relaxtheid(altijd in de zen stand). Mijn ouders zijn eerder heel erg betrokken, dan heel erg gestresst. Stress ken ik eigenlijk niet en hiermee ben ik niet opgegroeid. Dat maakt dat ik tot de dag van vandaag veel rust ken(noem me Fallon Marley). Toch heb ik een relatief opvliegend karakter wat weer terug te lijden is bij de Antilliaanse kant(die van Curacao). Ook kent mijn karakter een zorgzame kant, die weer te plaatsen valt vanuit de eiland mentaliteit(wat ben toch veelzijdig?!). Verder heb ik van huis uit meegekregen dat er altijd reden is voor een feetje(We love to party!) en dat familie de basis is(Ohana voor altijd). Het grappige is, dat in een land als Nederland wordt alles beredeneerd met onderzoek en feiten(want Nederlanders moeten altijd alles zeker weten, het liefst nog met eigen ogen gezien). Terwijl vanuit mijn opvoeding is alles gebaseerd op gevoel(niet alleen gevoel, ook veel bijgeloof, pas maar op dat je niet langs een zwarte kat loopt). Hoe ga je hiermee om?

Niet gek dat veel migranten en kinderen van migranten in identiteitscrisis verkeren. Ze worden zorgzaam met liefde opgevoed(misschien zelfs iets te zacht, zoals in mijn geval) en worden dan de keiharde wereld in gestuurd en op hoop van zegen redt iedereen zich(niet alleen dit, maar ook veel onwetendheid over de nieuwe cultuur natuurlijk. Dit maakt alles eng en nieuw.). Soms denk ik, dat het iets is wat bij mijn generatie hoort. Wij zijn per slot van rekening voor het over grote deel eerste generaties die opgegroeid zijn in Nederland, gestudeerd zijn(Ik ben erg hoog geleid!) en het ook moeten gaan doen in dit land. Daarbij is kiezen natuurlijk ook lastig als je daarin geen voorbeelden hebt gehad. De wortels die je hebt geven je dan wel een basis, maar geven soms ook een vertekent beeld. Je bent ook nooit een echte Nederlander, maar ook nooit een echte allochtoon(ik gebruik het woord nog steeds, niks mis mee). Gelukkig leer je met 'groter' worden ook vaardigheden om hiermee om te gaan.

In het leven is ook niet alles te verklaren, bepalen en lopen eigenlijk fictie en realiteit ook door elkaar, maar met de juiste normen en waarden redden we het allemaal. En vergeet niet, het is niet waar je vandaan komt, maar waar je naartoe gaat. Xoxo


Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page