top of page

Wat maakt een mens gelukkig?


Deze vraag houdt de mens volgens mij zijn hele leven bezig, naast natuurlijk het andere grote onderwerp in ons leven, liefde en eten natuurlijk. Want eten is ook heel belangrijk.

Ik zat in de auto op weg naar huis, zoals wel vaker te denken over mijn leven, over mijn blog en over een onderwerp voor mijn blog. Dacht even dat ik mij bevond in een writersblock, maar toen begon ik gewoon te denken en het flapte er zo uit, het is een gave denk ik(na vandaag niet meer natuurlijk, want zo werkt het universum dan weer wel. Als je iets hard op uitspreekt loopt alles in de soep met ballen). Maar goed, wat maakt ons als mens zijnde gelukkig? Het verwachte? Een huis, een partner, kinderen, geld? Over bovenstaande zijn we het wel eens, dat als je het hebt dat het wel een heleboel makkelijker maakt. Want onder een brug wonen wilt niemand en alleen zijn is ook niet alles. En als je dan een slechte dag hebt in je 'Dikke Merri' dat maakt je dag niet beter, hoogstens verdraagzamer. Dus wat maakt ons dan gelukkig. Ik zat voor mijzelf te denken, zou een andere baan mij gelukkiger maken? Een nieuwe auto? Een nieuwe studie volgen? Mijn eigen huis? Die knappe Anthony Joshua?(het antwoord hierop is trouwens wel ja! En als iemand zijn nummer heeft? Connect hem met yours truely! Ik dus!). Conclusie is eigenlijk dat wij in ons leven altijd op zoek zijn naar geluk en wat ons gelukkig maakt. Daarom blijft er muziek uitkomen over eeuwige liefde en rijkdom zonder grenzen. Mensen die hier gevoelig voor zijn gaan dan op zoek naar de liefde en dan heb ik het niet over gewoon zoeken, maar net als een FBI agent, aflevering van CSI(alsof dat lukt in 45 minuten) of de belastingdienst als jij hun moet betalen(en ook deze weten je te vinden als het om hun geld gaat). Rijkdom kennen we alle verhalen wel van. Van mensen die op zoek gaan op de hoek van de straat, tot mensen die elk overuurtje pakken om hun kas te spekken. Maar als wij ons leven lang hierna op zoek zijn, vinden wij het dan ook weleens? Maakt die tinder match je gelukkig? Of die bonus met overuren? Voor deze blog heb ik het ook aan mijn omgeving gevraagd. Want soms schrijf ik wel als de alwetende schrijver, maar dat is natuurlijk niet zo. Ik ben ook een product van mijn omgeving, waarbij in de basis een goed fundament is gelegd voor een mini budha. De mensen aan wie ik het vroeg gaven al snel aan 'In hoeverre, wat is geluk? Wat bepaald dat?' Als je kijkt naar mensen in arme landen, die kunnen al genieten van stromend water en een fiets. Wij westerlingen streven altijd naar meer, hebberigheid en hebzucht zit bijna in onze basis. Toch maakt ons dat niet gelukkig. De conclusie waar ik op uit kwam is, net als dat geluk niet tastbaar is, zijn de dingen die ons gelukkig maken ook niet tastbaar. Voldoening, waardering, liefde, leuke dingen doen(wat dat ook is voor jou) en geborgenheid. Je leven invullen op een manier waarbij jij gelukkig bent, waarbij je toch een beetje afhankelijk bent van wat andere vinden. Gelukkig zijn klinkt wel mooi, maar als je constant wordt afgezeken, is dat natuurlijk niet bevordelijk. En wat gelukkig maakt verschilt natuurlijk ook per persoon. Maar we kunnen het over een ding eens zijn, is dat gelukkig zijn doe je niet alleen. Net als de wereld veranderen niet in 1x gebeurd, maar maar als je baby stapjes neemt kom je er vanzelf.

Wat mij ooit heeft geïnspireerd was wat Bob Marley zei 'what is rich? My richness is life forever'. Xoxo


Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page