top of page

Keuzes maken


Hoe weet je wat je wilt? Het was geen retorische vraag, maar zo stel ik hem wel, want hoe weet je eigenlijk wat je wilt? Heel lastig en dat voor iemand zoals ik nog moeilijker te beantwoorden, doordat ik mijn twijfels heb bij bijna alles. Sommige mensen zijn daadkrachtig en weten allang wat ze willen. Die kwamen uit de baarmoeder wandelen en dachten 'ik word piloot'. 20 jaar later als ze dan spreekt, 'wat doe je?' 'Opleiding tot piloot!'. Dat zijn, om heel eerlijk te zijn, heel weinig mensen. Sommige dingen rol je in. Als ik kijk naar mijzelf, ik rolde ooit via een klasgenoot en vriendin in mijn huidige vakgebied. Nu acht jaar later zit ik er nog. Zij is allang ontslagen, afgestudeerd en is wat anders gaan doen. De keus om wat anders te gaan doen is natuurlijk altijd aanwezig, echter ga je dan altijd in conclaaf met jezelf 'wat heb ik nu?' of 'wat zou ik eigenlijk anders willen?' Het kan ook zijn dat je bij je stage blijft hangen en na 10 jaar met wat promoties heb je het ook allemaal wel gezien. Dan heb je gelukkig wel al een basis om te kunnen bedenken waar je ambities wel liggen. Dat is niet alleen bij werk, maar ook bij relaties of de dagelijkse keuzes van wat je nou eigenlijk gaat eten. Je weet na verloop van tijd wel waar je ambities liggen, wat je wel lekker vindt, wat je niet aantrekkelijk vindt of wat je als prioriteit stelt.

Sommige dingen krijg je gewoon doorgegeven. Je komt uit een boersgezin en vader verwacht dat jij ook op een dag boer wordt. Of je bent een talentvolle bakker en patsboem, je begint je eigen taarten winkel(because we love cake!). Dat zijn soms dingen die je weet of waar jezelf achter moet komen. Toch blijft de vraag dan altijd hoe maak je deze weloverwogen keuzes? Heel simpel. Ienne mieme mutte! Steen, papier, schaar of kop of munt. Weten wat je wilt is eigenlijk een levensloop proces. En is eigenlijk niet in fases aan te geven, als je klein bent wil je graag buiten spelen, als je groter wordt wil je graag ergens bij horen en als je zoals ik bent, wil je na verloop van tijd geen kuddedier zijn, maar een origineel exemplaar voor de toekomst. Al met al niet echt een heldere samenvatting, ik weet het, MAAR! Ik kan wel een aantal tips geven om tot besluiten te komen, want ook ik besluiteloze Betsy moet weleens keuzes maken.

Tip 1: Denk altijd goed na! Maak geen keuzes die je in 2 uur bedenkt, daar kan je nog heel lang spijt van krijgen, trust me everybody knows.

Tip 2: Overleg het altijd. Er zijn altijd mensen met meer levenservaring dan jij. Vraag je oma, vraag je moeder, vraag mij? Er is altijd wel iemand die dingen in perpectief kan brengen.

Tip 3: En last but not least, geef het tijd. Dat is eigenlijk mijn tip voor alles, lekker zweverig net Jomanda, maar het is wel zo. Soms heeft brein het besef nog niet wat de achterdocht al weet. Met tijd kan je het relativatievermogen activeren. En ja laten we nou eerlijk zijn. Wij vrouwen denken, piekeren, pijnzen nou eenmaal meer dan mannen. Laat het los laat het gaan!*Elsa van Frozen voice* Xoxo

Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page